De cookiemelding: het minst interessante stukje website

CookieGalore (screenshot van de verzameling op pinterest)

De cookiemelding fascineert mij. Het is wettelijk verplicht en bijna niemand wil het. Het is het onderdeel met de minste meerwaarde voor een website. De cookiemelding is een ongewenst stukje site. Maar: het staat prominent in beeld. Want dat moet.

Bij een design worden de belangrijkste, meest gebruikte of de leukste onderdelen uitgewerkt. De cookiemelding hoort hier niet bij. Deze underdog in het design is een typische ‘after-thought’, een moetje wat aan het eind van een ontwikkeltraject (of daarna) nog even snel wordt gedaan. En dat zie je er aan af. Tenminste, dat dacht ik.

Vanuit die fascinatie ben ik cookiemeldingen gaan verzamelen, op Pinterest. In die verzameling worden een aantal interessante interactiepatronen zichtbaar; de keuzes die gemaakt worden bij het realiseren van de cookiemelding.

De keuzes gaan grofweg over drie aspecten: opties, content en vormgeving. Wordt er expliciet een akkoord gevraagd of wordt het gebruik van cookies gewoon meegedeeld? Staat er een uitgebreide tekst wat die cookies precies doen, of is het een mager ‘we gebruiken cookies’? En is de melding in huisstijl?

Akkoord of niet akkoord, dat is de vraag

Veruit de meeste cookiemeldingen uit mijn verzameling geven een expliciete knop om akkoord te gaan. Impliciet akkoord, bij gebruik van de site gaat men automatisch akkoord, komt ook voor maar veel interessanter is het lage aantal meldingen wat een expliciete optie geeft om geen gebruik te maken van cookies.

En bij een aantal waar je akkoord moet geven, wordt al gezegd dat je sowieso al gebruik maakt van cookies. Een beetje vals dus; net doen of mensen kunnen kiezen.

Uitleggende uitleg die uitlegt

Moet je alles uitleggen wat je aanbiedt op een website? Zou het de gemiddelde gebruiker iets zeggen als je zegt ‘Wij gebruiken cookies’?

En de ene uitleg is de andere niet. Van ‘Wij gebruiken cookies om jouw ervaring te verbeteren’ tot meerdere alinea’s waarin wordt verklaard welke cookies en vergelijkbare technieken er zijn en wat ze doen, alles komt voor.

In your face

Sommige meldingen zijn onopvallend, maar de meeste – zeker op mobiel – zijn groot. Beeldvullend. Er lijken twee redenen te zijn hiervoor: 1) Dit moet (en vaak: wij vinden het stom), of 2) Kijk eens hoe goed wij het doen, jullie weten nu echt helemaal waar je aan toe bent.

Het moet…

Een website kan functioneren zonder cookies, én niet voor elke cookie is een melding verplicht. Kortom: of je een melding moet tonen op je website is een keuze. Voor mij voelt het wat zwak om in een slachtofferrol te kruipen: ‘wij moeten dit van de overheid’. Gelukkig zijn er niet veel websites die de melding op deze manier presenteren, en het mag duidelijk zijn dat deze vorm niet mijn voorkeur heeft.

Woordspeling

En uiteraard: cookie betekend koekje! Gelukkig wordt er maar een enkele keer een grap over gemaakt.

Als er wél aandacht aan is besteed

Vaak wordt er weinig aandacht aan de cookiemelding besteed. Soms staat er een logo bij (vaak bij schermvullende meldingen). En weinig meldingen zien eruit alsof het voldoet aan een huisstijl of visual design. Maar er zijn uitzonderingen.

Kortom

De cookiemelding komt in allerlei vormen. De cookiemelding is het eerste wat mensen van een website zien, zeker mobiel en zeker bij grote meldingen. Het is een visitekaartje, en daarom verdient het meer aandacht als wat het nu lijkt te krijgen.

Had ik trouwens al vermeld waar ik die cookiemeldingen verzamel? Nou, hier dus: Cookie op Pinterest.

Tags:

Reageer